San Francisco

1. San Francisco texty

Dnes v San Franciscu – zadní dvorky města

Dnešní den byl na téma volno.  A to tak, že celý den.  V 10 dopoledne jsem se vydal, se zapnutým počitadlem trasy do zadních dvorků San Francisca. Zadní dvorky? Jo zadní dvorky! A zde to není nijak složité, stačí se vydat kamkoli jižně od Market street. No teda řeknu vám to je pocuc. To se nám bortí ideály jak domečky z karet. Kadence bezdomovců je taková že až přecházejí oči.  Mimochodem v San Franciscu / 800 000 obyvatel / je víc bezdomovců v absolutních číslech než v New Yorku / 8 000 000 obyvatel/.  Vydal jsem se na ulici s honosným, náboženským názvem Mission a tam si připadal jak na safari. Pardon já jsem se přeřekl.  Každopádně několik fotek jsem udělal, ale pak už mně vlastně přešla chuť a focení mi přišlo fakt neslušné.  Na toto téma jen poznámka, hned nedaleko parkoviště leželi na ulici dva, ani nevím, zda se znali, jak po vélikém tahu, naprosto tvrdě spící přesně tak jak spáváte ve své ložnici po nějaké větší akci. Asi za 2 hodiny jsem šel okolo a situace se naprosto nezměnila a po dalších asi 4 hodinách, kdy jsem se tam opět objevil, jeden byl již vzhůru, pil malou plastovou lahev tvrdého a poté co jsem jej minul a zaslechl jsem, jak dopil, resp. asi dopil a plastová láhev letěla po chodníku.  Další osudy v této oblasti SF nevím, snad příště. Ještě na toto téma trochu sociální příhoda kdy jedno voko nezůstane suché.  Minul jsem docela velký dům, který měl v přízemí velký obchod s potřebami pro psy a hlavní službou bylo luxusní hlídání psů což prezentovali ikonou člověka tlačícího vozík na kterém sedí psík a naproti v ulici ležel ve spacáku, alespoň tipuji, že to byl člověk.

Došel jsem do samoobsluhy, dostal hlad, koupil kilo hroznů bez pecek, snědl je, rozbolelo mně břicho, šel na záchod, vyřídil vše potřebné, snažil se spláchnout ale nefungovalo splachování  a tak jsem celkem v klidu pokračoval dále tímto fantastickým městem růžových knírků / růžové knírky mají ve městě na předním chladiči hrdí gayové /.

Stále jsem ale držel tu linii zadních dvorků a odmítal se vrátit na druhou stranu za Market street, kde se to hemží turisty.

Pokračoval jsem dál  a když je pak vidíte každou minutu tak trochu zevšední. Každopádně někteří jsou abych tak řekl:  Vyštafírovaní jak do plesu.

Dále snad už jen heslovitě, na 12 kilometrové trase jsem nezakopl o dvě lidská nechci říct co, ve fastfoodu ve frontě ke mně přiběhl jeden s drobnými v hrsti sdělující mi něco ve smyslu, jestli jsem ty drobné neztratil ale asi naznačující mi, abych mu dal nějaké drobné, aby tam tyto nebyly tak samy.  Nakonec jsem potkal jednoho v krásném ohozu s helmou a ten byl už v oblasti, kde jsou turisté, takže pro něj v oblasti kde se pracuje / žebrá / a tak na to musel být náležitě oblečen.

Pátek v SF

Celý den mlha ale dělal jsem, že není. Nic  jiného se nestalo jen hezká bratrská příhoda kdy mladší brácha pozval staršího na hory do Colorada do Vailu, kde mladší pracoval. Vše bylo v pohodě jen, že mladší bráška dal staršímu permanentku na vlek, ta byla propadlá a tak staršího brášku zadrželi a v poutech odvedli na výslech a po 6 hodinách ho pustili. Při odletu domů mladší bráška staršího, který odlétal domů a spěchal na letiště do Denveru, uklidňoval klíd v pohodě to stihneš. A tak starší bráška nestihl letadlo domů a s mladším bráškou půl roku nemluvil. Pohled na Golden Gate, evokoval sebevraždy, které se tu konají a vzpomněli jsme si i na Nuselák. Zdeněk tam jezdil za známým, který tam pracuje na pumpě pod mostem a těchto letů několik viděl. Jednou tam byl Zdeněk a kamarád pumpař znalec - pozorovatel na něj volá: Pozooor Letííííí !!!!!. Místní v místě dopadu sebevrahů neradi parkovali, aby jim nezničili auto.  Jednoho, který měl Dacii volali: Máš tam chlapa v autě tak tam letěl, myslel, že zloděje a on to byl sebevrah na střeše. Podobný příběh, ale vlastně úplně jiný, vyprávěl jiný cestovatel. Jel v Palestině taxíkem v noci a taxikář mu řekl, aby stáhl zadní okna.  Když dojeli do místa, ptal se ho proč jsem je měl stáhnout a taxikář vysvětlil, že tady se střílí a já nechci mít rozflákaný vokna.  Poslední k zaznamenání:  Asi indičtí cizinci recepčnímu vypilovanou angličtinou / původně chtěli říct, že mu musí něco podepsat - sign  - čti sajn / mu sdělili, že mu musí něco zazpívat / sing - čti sink /. Podobně turisti vidící v lese medvěda, možná v rozrušení, volají nadšeně Beer!!! / pivo/

Sobota zase v SF

Ráno si vyprávěli účastnící o bramboráku a já jak ze Švejka, to já znal jednoho, a ten byl ve Španělsku na návštěvě. Protože je kuchař slíbil Španělům, že jim připraví českou specialitu - bramborák. Přes den připravil vše jen na usmažení, dal to do ledničky a když se vrátil v vycházky po městě Španělé už byli doma, seděli v kuchyni, pojídali syrové bramborákové těsto a hlásili mu: No není to špatný.  Po této příhodě se přiznal jeden účastník, že to stejné provedl před chvíli i on když si corn flakes místo mléka zalil těstem na přípravu vaflí.

Vyhlídka na Twin Peaks byla netradiční, město jsme sice neviděli, ale měli jsme to jako safari v Africe. U parkoviště se pohyboval tvor, vyššího hubeného vzrůstu v koženém černém oblečení, něco nám sdělující při tanci.  Nevěděli jsme jaký je to druh, ale tipovali jsme na makaka. Při sjezdu z Twinpeaks jsme ještě zahlédli na kopec běžící podobnou samičku.

Zdena se rozhodla koupit novému vnoučkovi bodýčko, bylo krásné ale nějak se jí nezdálo. Kde to má nohavice? Jak je to krátký? No nebudu to natahovat nebylo to bodýčko, byl to obleček pro pudla. V té souvislosti jsem si vzpomněl a přikládám velmi americký obleček pro psa ve stylu hasič.

San Francisco Audiotrip

úvod

bylo založeno v roce 1776 Španěly jako jedna z misií na kalifornském pobřeží. Rozvoj města začal po roce 1849 v souvislosti se zlatou horečkou v Kalifornii. Město bylo přestupní stanicí lidí i materiálu. Dnes zde žije 800 000 obyvatel a v celé oblasti sanfranciského zálivu 7,5 milionů. Město bylo a je centrem netradičních myšlenek a názorů. Bylo centrem hnutí Hippies v 60. letech. Žije zde veliká komunita gayů. San Francisco patří k nejkrásnějším městům v USA.

Market Street

Projíždíme jednou z důležitých hlavních tříd San Francisca, ulicí Market Street. Již od počátků města byla a stále je jeho primární dopravní tepnou. Kočáry s koňmi časem vystřídaly lanovkové vozy cable cars, elektrické tramvaje, trolejbusy a autobusy. Dnes navíc v podzemí přibyla dráha Muni Metro a BART. Market Street lemují bankovní a úřední budovy, hotely, restaurace a obchody všeho druhu. Je 5 km dlouhá a na rozdíl od většiny ulic, které z ptačí perspektivy vytvářejí téměř dokonalou pravoúhlou šachovnici, Market Street prochází městem diagonálně. Vybíhá ze severovýchního cípu města od budovy Ferry Building, prochází ochodní částí Financial District, správním centrem Civic Center, částí Castro a končí ve čtvrti Twin Peaks. Zde se jako přímka rovná ulice začíná klikatět do kopců pod názvem Portola Drive.

Chinatown

Nacházíme se v nejrušnější a nejhustěji osídlené části města - v Chinatown. Na ploše o rozloze pouhých 3,5km 2 zde žije přes 100 000 obyvatel. Čínská čtvrť začala vznikat v 50. letech 19. století. Původní opiová doupata a veřejné domy vystřídaly čilé autentické obchůdky a restaurace. Hlavními tepnami čtvrtě jsou ulice Grant Avenue a Stockton Street. Historické náměstí Portsmouth Square je centrem aktivního odpočinku seniorů. Hrají zde karty a deskovou hru go, zpívají a provozují tai-chi. Oficiální vstup do Chinatown umožňuje typická ornamentální brána Chinatown Gateway z roku 1970. Najdeme ji na křížení ulic Grant Ave a Bush St. Na 660 California St se nachází nejstarší kalifornská katedrála Old St Mary´s Cathedral. Základní kámen stavby byl položen roku 1853.

Columbus Avenue

Jedeme po ulici Columbus Avenue, tepně italské čtvrti North Beach. Je lemována množstvím výtečných restaurací a kaváren. V 50. létech 20. století zde trávili čas a tvořili svá díla stoupenci beatnické generace. Mezi velmi oblíbená místa patří např. knihkupectví City Lights na rohu s ulicí Broadway St. Jeho majitelem byl básník Lawrence Ferlinghetti.

Washington Square

Míjíme náměstí Washington Square s rozlehlým paloukem a zelení. Dominantu místa tvoří kostel Sv. Petra a Pavla. Stavbu navrhl Charles Fantoni a dokončena byla v roce 1924. Svatostánku se přezdívá též „Italská katedrála“ nebo „Kostel rybářů“. Každý říjen odsud vychází průvod na oslavu Žehnání flotily.

Lombard Street

Ulička, na níž se právě díváme, nese název Lombard Street a je označována jako nejklikatější ulice na světě. Design silnice s osmi zákrutami byl navržen a zrealizován v roce 1922. Jeho smyslem bylo zmírnit přirozený 27% sklon kopce Russian Hill, který byl pro většinu vozidel nezdolatelný. Dnes je Lombard Street se svými barevně osázenými zahrádkami a nádhernými výhledy do okolí jednou z nejoblíbenějších turistických zastávek ve městě.

Golden Gate Bridge Vista

Dorazili jsme na výhled na ikonický sanfranciský most Golden Gate Bridge. Most spojuje město a stejnojmenný kraj s krajem Marin County. Vystavěn byl mezi lety 1933-1937 podle plánů Josepha Strausse, Irvinga Morrowa a Charlese Ellise. Golden Gate Bridge je jedním z nejdelších jednoobloukových visutých mostů na světě. Jeho délka činí 2,7km, dvojice dutých ocelových pilířů se tyčí do výšky 227m nad hladinou zálivu a jejich rozpětí je 1 280m. Mostovka vede ve výšce 67m nad vodou. Speciální konstrukce mostu odolá nárazům větru rychlosti 160km/h. Jako barva byla vybrána tzv. International Orange (mezinárodní oranž). Most má šest jízdních pruhů a chodník pro pěší a cyklisty. Při vjezdu do města musí motorová vozidla zaplatit mýtné. Pohled zpět na západ nám nabízí krásné panorama města San Francisca a rozlehlý záliv San Francisco Bay.

Pier 43,5

Nacházíme se v samém srdci starého rybářského přístaviště Fisherman´s Wharf. Na konci 19. století právě do těchto míst zavítali první rybáři z italského Janova a Sicílie. Dnes místo působí spíše jako rušné turistické centrum. Nalezneme zde velký počet vynikajících italských restaurací a kiosků se specialitami z ryb, dále suvenýrové obchody, muzea a přístaviště pro vyhlídkové plavby po zálivu. U mola č. 45 kotví ponorka z 2. světové války USS Pampanito. V rámci její zpoplatněné prohlídky je možné se podívat do torpédové místnosti, obytných prostor důstojníků a kuchyně. Veřejné WC jsou v kruhové budově uprostřed.

Pier 39

Projíždíme kolem mola č. 39, oblíbeného nákupního a zábavního centra na vodě. Na dvou podlažích se zde koncentruje množství obchůdků a restaurací. Vystupují tu pouliční umělci a děti se mohou povozit na kolotoči.

Lachtani Pier 39

Nedílnou součástí mola č. 39 je početná komunita lachtanů. Ti zde mají od roku 1989 svůj trvalý domov a obývají plovoucí dřevěné platformy na severní straně areálu Pier 39. Bez zastávky u této "atrakce" není návštěva mola kompletní.

Alamo Square

Přijíždíme k dalšímu ikonickému místu města San Francisca. Je jím toto zelené náměstí na kopci Alamo Square. Lemují jej nádherné viktoriánské domky s udržovanými barevnými fasádami. Nejznámějšími z nich je řada šesti domků na zdejší Steiner St. Přezdívá se jim „Malované dámy“ (Painted Ladies) nebo také „Šest sester“ (Six Sisters). Byly zbudovány ve stylu královny Anny kolem roku 1895. Areál náměstí je zařazen na seznam historických památek města San Francisca.

Haight-Ashbury

Nacházíme se ve čtvrti Haight-Ashbury. Své jméno získala podle stejnojmenných místních hlavních ulic Haight St a Ashbury St. Tato část města byla od 60. let sídlem bohémské komunity Hippies. Návštěvníka si lehko získá svými malebnými viktoriánskými domky, výstředními obchůdky, útulnými kavárnami a nezávislými knihkupectvími.

Twin Peaks

vyjíždíme do svahu jednoho z dvou vrcholků pahorků Twin Peaks. Vypínají se do výšky 274 m n. m.. Z pozorovacích platforem na samém vršku se za dobré viditelnosti nabízí panoramatický výhled na celé město San Francisco i se zálivem a úžinou Golden Gate. Dohlédneme také na město Oakland na protilehlém břehu zálivu San Francisco Bay a za dobrých podmínek zaznamenáme obrysy předhůří pásma Sierra Nevada.

City Hall

Nyní míjíme budovu městské radnice. Byla vystavěna mezi lety 1913-1915 u příležitosti pořádání výstavy Panama-Pacific International Exposition. Vzhled kupole byl inspirován podobou kupole chrámu sv.Petra ve Vatikánu a je vyšší než kupole samotného Kapitolu ve Washingtonu D.C.. Celková výška budovy je bezmála 94m. Mezi roky 1995-1999 prošla budova rozsáhlou rekonstrukcí.

Cable Cars

Projíždíme kolem nástupní stanice ikonické sanfranciské lanovkové tramvaje, zvané „cable car“. Tento oblíbený dopravní prostředek je posledním funkčním lanovkovým systémem svého druhu na světě. Vůz je tažen vzhůru do prudkého kopce za pomoci ručně ovládané úchytky. Ta se drží poháněcího lana, běžícího ve štěrbině pod povrchem vozovky. První vůz vyjel do ulic San Francisca v roce 1873. Z původních 23 linek dnes existují již jen tři. Ročně se cable cars sveze na 7 miliónů cestujících. Převážnou většinu z nich tvoří turisté. Strojovnu celého systému a další zajímavosti si lze prohlédnout v muzeu na zastávce Cable Car Museum. Vstup do něj je zdarma.

San Francisco

Vjíždíme do San Francisca, města mnoha barev a kontrastů a do důležitého kulturního a finančního centra západního pobřeží Spojených států amerických. Na pevninské části o ploše pouhých 121 km 2 zde žije kolem 800 000 lidí. Počtem obyvatel je San Francisco čtvrtým nejlidnatějším městem státu Kalifornie. Před ním stojí 1. Los Angeles, 2. San Diego a 3. San Jose. V celých Spojených státech patří San Franciscu příčka 14. Hustota osídlení je téměř 6 900 osob na 1 km 2. Mezi velkými městy je tedy San Francisco druhé nejhustěji osídlené v celém USA. Město bylo založeno roku 1776 a svůj název získalo podle sv. Františka z Assisi. Jen málokomu se při vyslovení jména San Francisco hned nevybaví krásný, červený most Golden Gate Bridge přes hustou mlhou opředenou úžinu. Nebo třeba lanovkové tramvaje cable cars, čokoláda Ghirardelli, kalhoty Levi Strauss, hnutí Beatniků a Hippies či třeba baseballový team San Francisco Giants. Vítejte v San Franciscu!

Cannery

Cihlová budova před vámi je bývalá konzervárna. Lov ryb a námořní doprava je naprosto spojena se San Franciscem. První osadníci zlatokopové a obchodníci i materiál byli většinou do města dopravováni lodí. V budově je Maritime museum je výstava na téma lodě a San Francisco. Naproti můžete navštívit několik obchodních lodí ze starých dob. Vstup do muzea je zdarma, interiéry lodí za vstupné.

US Pampanito

U mola číslo 45 trvale kotví USS Pampanito. Tato ponorka z 2.světové války slouží dnes jako živé muzeum. Při její návštěvě si lze mimo jiné prohlédnout torpédovou místnost, kuchyni a důstojnické kajuty. Délka ponorky je 94 m a ve službě bez zastávky vydržela 75 dní.

Alcatraz

Na stejnojmenném ostrově, vzdáleném asi 1,5km od nábřeží, stojí proslulá pevnost Alcatraz. Původní vojenská stavba na obranu zálivu vznikla v polovině 19.století. V roce 1907 byla přeměněna na vojenskou věznici, později mezi lety 1934-1963 sloužila jako federální vězení s nejvyšší ostrahou. Svůj trest zde si zde odpykávali obávaní zločinci jako například Al Capone (Zjizvená tvář), Robert Stroud (Ptáčník), Machine Gun Kelly a další. V celé historii věznice nebyl zaznamenán jediný úspěšný pokus o útěk. Odsouzenci byli vždy dopadeni nebo se stali oběťmi silných spodních proudů, podchlazení nebo žraloků. V roce 1969 se ostrova zmocnilo Hnutí amerických indiánů, kteří jej prohlásili za své území. Po dvou letech držení byli však vypuzeni a dnes patří Alcatraz pod ochranná křídla správy Golden Gate National Recreational Area. Pravidelné plavby sem pořádá společnost od mola č.33. Slovo "Alcatraz" pochází ze španělštiny a znamená "pelikán".

Pláž za mostem

Přejeli jsme most na této severní pláži byla za 2.sv.války postavena Fort Cronkhite - pevnost chránící město ze západu. Domů - baráků, které vidíte zde bylo 100 a v každém bylo cca 100 vojáků. Podobných domů bylo postaveno za války po USA cca 100 000. Vojáci odešli a nyní zde jsou surfaři a občas uvidíte pelikána. WC je vedle parkoviště.

Fort Mason

Fort Mason je komplex asi 50 historických budov převážně z 2.poloviny 19.století, které po více než 100 let sloužily jako základna armády Spojených států. Za 2.světové války se pevnost Fort Mason stala klíčovým bodem pro pacifické vojenské akce. Dnes patří toto místo o rozloze 490 ha mezi historické památky města San Francisca a své zázemí zde má hned několik kulturních zařízení. Nalezneme zde muzea, umělecké galerie, hudební školu, univerzitní kampus a dokonce hostel.

Palác krásného umění

Monumentální stavba Paláce krásného umění původně vznikla pro účely Panamsko-pacifické mezinárodní výstavy 1915. Je jednou z mála stále existujících výstavních budov a jediná, stojící na svém původním místě. V roce 1965 se dočkala přestavby a v roce 2009 proběhla renovace přilehlého jezírka a cestiček. V současnosti se v paláci konají umělecké výstavy. Místo je oblíbenou lokalitou pro pořádání svateb. Jeho repliku dokonce nalezneme v zábavním parku Disney v Anaheimu.

AT T Park

Sportovní stadion, původně zvaný Pacific Bell Park, poté SBC Park a nakonec od roku 2006 AT&T Park, je domovem proslulého baseballového týmu San Francisco Giants. Výstavba areálu v industriální části města China Basin odstartovala v prosinci 1997 a trvala dva a čtvrt roku. Celkové náklady projektu se vyšplhaly k 357 miliónům dolarů. Travnatý povrch hřiště umožňuje využívat stadión pro pořádání nejen baseballových utkání, ale také zápasů amerického fotbalu. Kapacita areálu je 42 000 míst k sezení a 1500 k stání. Rekordní návštěvnost -  44 046.

Ferry Building

Budova Ferry Building původně sloužila primárně jako terminál přívozů. Dnes zde nalezneme také kanceláře, obchody s potravinami a suvenýry, restaurace a na prostranství nábřeží Embarcadero se pořádají pravidelné farmářské trhy. Stavbu, která připomíná zvonici Giralda ve španělské Seville, navrhl ve stylu umění Beaux Arts americký architekt A.Page Brown. Byla dokončena v roce 1898.

Cable car Museum

Cihlová budova Cable Car Museum slouží jako muzeum lanových tramvají cable car a zároveň je jeho skutečnou strojovnou. Lze si zde prohlédnout, jak celý systém lan, kladek a ozubených kol funguje. K vidění je i úplně první cable car, která v San Franciscu vyjela na trať. Zdejší lanovkový systém je poslední svého druhu na světě.

Telegraph Hill

Jsme na vršku Telegraph Hill. Původně jej nazývali místní Mexičané Alta Loma – Vysoký kopec, později také kvůli kozám, které se tu pásly – Kozí kopec. Dnešní jméno je z roku 1850. Tehdy zde bylo nainstalováno signalizační zařízení. Upozorňovalo město na blížící se lodě. Dominantou kopce je 68 m vysoká věž Coit Tower. Stavba ze železobetonu byla financována z peněz obdivovatelky místního hasičského sboru Lillie Hitchcock Coit. Tvar věže má údajně připomínat hubici hasičské stříkací hadice. Na vrcholu je rozhledna, interiér vestibulu zdobí nástěnné malby s tématikou života moderní Kalifornie.

Transamerica Pyramid

Transamerica Pyramid z roku 1972 je svými 260m nejvyšší budovou ve městě. Má 48 pater. Byla vystavěna ve tvaru jehlanu s dutou hrotitou špicí, která má čistě dekorativní význam a v noci září teplým žlutým světlem. Jelikož se budova směrem nahoru zužuje, vrhá menší stín než jiné okolní stavby. V Merchant Street proti pyramidě byla kdysi konečná zastávka Pony Expressu. Najdeme zde pamětní desku.